Debata w ważnych sprawach_klasa 2a.
Na jednych z ostatnich zajęć, w dniu 21 grudnia, uczniowie klasy 2a uczestniczyli w debacie. Poznali to pojęcie od podszewki i doskonale wiedzą, że:
- debata nie istniałaby bez argumentów ZA i PRZECIW,
- debata nie istniałaby bez często burzliwych dyskusji na konkretny temat,
- debacie często towarzyszy krytyka.
Tematem debaty było zadanie z kalendarza adwentowego dotyczące życzliwości: "Zastanów się, czy warto być życzliwym? Jak wyglądałby świat, gdyby ludzie całkiem o istnieniu życzliwości zapomnieli?".
1. Drugoklasiści pracowali w dwóch grupach. Każda z nich musiała podać jak najwięcej argumentów przemawiających ZA (grupa 1) i PRZECIW (grupa 2).
- debata nie istniałaby bez argumentów ZA i PRZECIW,
- debata nie istniałaby bez często burzliwych dyskusji na konkretny temat,
- debacie często towarzyszy krytyka.
Tematem debaty było zadanie z kalendarza adwentowego dotyczące życzliwości: "Zastanów się, czy warto być życzliwym? Jak wyglądałby świat, gdyby ludzie całkiem o istnieniu życzliwości zapomnieli?".
1. Drugoklasiści pracowali w dwóch grupach. Każda z nich musiała podać jak najwięcej argumentów przemawiających ZA (grupa 1) i PRZECIW (grupa 2).
2. W następnej kolejności każda z grup przedstawiła swoje argumenty, które często spotykały się z krytyką przeciwnej drużyny.
3. Burzliwa dyskusja między przeciwnymi grupami często miała zupełnie inny wymiar, bowiem zdarzały się momenty, gdy ktoś odważył się przyznać rację przeciwnikowi i nie bał się głośno rzec: "Masz rację", "Trochę się z Tobą zgodzę".
4. Ostatnim krokiem debaty było podjęcie decyzji, by definitywnie odpowiedzieć na pytanie - to zresztą było celem zajęć.
4. Ostatnim krokiem debaty było podjęcie decyzji, by definitywnie odpowiedzieć na pytanie - to zresztą było celem zajęć.
Jakie wnioski?
♦ Drugoklasiści są zgodni co do tego, że warto być życzliwym, ale nie można godzić się na wykorzystywanie.
♦ Dzieci przyznają, że świat pełen tylko i wyłącznie samej życzliwości, mógłby być nudny, ponieważ ludzie nie znaliby żadnych innych uczuć oprócz radości, pomagaliby innym nie pytając o zgodę, a wielu ludzi nie potrafiłoby używać słowa NIE.
♦ Ale z drugiej strony, życzliwość wiąże się z posiadaniem przyjaznych ludzi wokół, wspólnie spędzanym czasem i pracą w zgodzie.
I tutaj jednogłośnie uznano, że wszystko jest dla ludzi, ale należy uczyć się korzystać ze wszystkiego z umiarem, umieć ważyć wszystko niczym na szali wagi.
Do burzliwej dyskusji zaangażowała swoich uczniów wychowawczyni klasy, p. Agnieszka Tarajkowska.
♦ Ale z drugiej strony, życzliwość wiąże się z posiadaniem przyjaznych ludzi wokół, wspólnie spędzanym czasem i pracą w zgodzie.
I tutaj jednogłośnie uznano, że wszystko jest dla ludzi, ale należy uczyć się korzystać ze wszystkiego z umiarem, umieć ważyć wszystko niczym na szali wagi.
Do burzliwej dyskusji zaangażowała swoich uczniów wychowawczyni klasy, p. Agnieszka Tarajkowska.